Input:

Změna v zasílání valorizačního oznámení od roku 2026

17.1.2025, Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečeníDoba čtení: 3 minuty

Od roku 2026 budou mít klienti České správy sociálního zabezpečení  valorizační oznámení vždy k dispozici v elektronické podobě.

 Zasíláno bude do jejich datové schránky fyzické osoby (těm, kteří ji vlastní) nebo bude k dispozici po přihlášení na ePortálu ČSSZ. Doručení na adresu bude možné pouze po podání žádosti a na náklady klienta. Náklady neplatí lidé narození před rokem 1955.

Valorizační oznámení bylo tradičně zasíláno klientům na přelomu prosince a ledna v souvislosti s pravidelným zvyšováním důchodů (případně v průběhu roku, pokud byla schválena mimořádná valorizace). Stejně tomu bylo i nyní, na přelomu roku 2024 a 2025. Důchodová reforma však v této oblasti přináší změnu. S ohledem na rozvoj a snadnou dostupnost prostředků sloužících jako elektronická identita přejde ČSSZ od roku 2026 primárně na elektronickou formu zasílání valorizačních oznámení. Novou výši svého důchodu budou klienti moci zjistit jedním z těchto způsobů:

  • Prostřednictvím datové schránky fyzické osoby. Klientům, kteří mají zřízenou datovou schránku fyzické osoby, posílá ČSSZ valorizační oznámení automaticky do této schránky.
  • Prostřednictvím online služby ePortálu ČSSZ, která klientům umožní zobrazení valorizačního oznámení včetně možnosti jeho uložení nebo tisku. S ohledem na ochranu osobních údajů bude možné službu využít pouze po přihlášení na ePortál ČSSZ. Služba bude dostupná nejpozději od 1. ledna 2026.

Klienti mohou z různých důvodů preferovat listinné valorizační oznámení, proto ČSSZ zachová i možnost získat valorizační oznámení v listinné podobě, a to jedním z těchto způsobů:

  • Na kterékoli správě sociálního zabezpečení, kde bude klientovi zdarma vytištěno.
  • Zasláním oznámení poštou domů, pokud o to klient v předstihu požádá na předepsaném tiskopisu. Náklady na poštovné budou u klientů narozených od roku 1955 odečteny vždy z první valorizované
Nahrávám...
Nahrávám...