Input:

Změna pracovní smlouvy  - kdy a jak

13.2.2024, Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 4 minuty

Vše se mění a platí to i o pracovní smlouvě. Změna je v takovém případě možná, dohodnou-li se na ní zaměstnanec i zaměstnavatel.

Zákoník práce v § 40 odst. 1  stanoví, že obsah pracovního poměru je možné změnit jen tehdy, dohodnou-li se zaměstnavatel a zaměstnanec na jeho změně. Tato změna musí být písemná.

Ke změně obsahu pracovního poměru může dojít dvěma možnými způsoby:

  • dohodou zaměstnavatele se zaměstnancem a
  • formami předpokládanými zákoníkem práce i mimo takovou dohodu.

Změnu obsahu pracovního poměru upravuje zákoník práce podrobně především ve čtyřech následujících situacích:

  • převedení zaměstnance na jinou práci (§ 41 ZP),
  • výkon pracovní cesty (§ 42 ZP),
  • přeložení zaměstnance (§ 43 ZP) a
  • dočasné přidělení zaměstnance k jinému zaměstnavateli (§ 43a ZP).

Terminologické otázky

Pokud existuje mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem konsensus ohledně změny obsahu pracovního poměru (pracovní smlouvy) a personalista chce přistoupit k formálnímu provedení této změny, klade si občas otázku, zda dokument, kterým se mění obsah pracovní smlouvy, nazvat jako "dodatek" k pracovní smlouvě nebo jako "dohodu" o změně obsahu pracovní smlouvy. Na takovou otázku nelze odpovědět jinak, než že na názvu té písemnosti až tak nesejde, důležitější je, aby z ní bylo patrné, co, odkdy (případně na jak dlouhou dobu) a jakým způsobem se mění.

Když dojde na jmenování

Dle ustanovení § 33 odst. 3 ZP se v případech stanovených zvláštním právním předpisem a u vedoucích pracovních míst uvedených v tomto paragrafu a odstavci zákona zakládá pracovní poměr jmenováním. Pokud je ale na vedoucí pracovní místo jmenován zaměstnanec, který již u zaměstnavatele v pracovním poměru je, a to zpravidla na pozici řadové, nelze hovořit o vzniku nového pracovního poměru, ale pouze o změně obsahu toho dosavadního, především co do druhu práce. 

V té souvislosti je nutné upozornit, že pokud bude takový zaměstnanec ze svého vedoucího pracovního místa odvolán, nevrací se do režimu své původní pracovní smlouvy a k předchozímu druhu práce, ale zaměstnavatel vůči němu postupuje dle ustanovení § 73a odst. 2 ZP, tzn. plní nabídkovou povinnost, jestliže má pro zaměstnance jiné vhodné pracovní zařazení na práci odpovídající jeho zdravotnímu stavu a kvalifikaci. Pokud přijme zaměstnanec nabídku zaměstnavatele, mění se v tomto duchu obsah pracovního poměru.

Nahrávám...
Nahrávám...