Zaměstnavatel je povinen zamezit vstup zaměstnanců na pracoviště po návratu do ČR ze státu vyjmenovaného v opatření, které vydalo ministerstvo zdravotnictví, dokud nepředloží negativní výsledek testu na COVID-19 po uplynutí nejméně 5 dnů od příjezdu.
Dnem 5. 2. 2021 nabylo účinnosti Ochranné opatření Ministerstva zdravotnictví č. j.: MZDR 20599/2020-53/MIN/KAN, které se týká osob vracejících se z epidemiologicky rizikových oblastí do ČR. Tímto opatřením se zejména omezuje pohyb osob na území ČR a stanovuje se povinnost těchto osob podrobit se ve stanovených lhůtách testu RT – PCR na přítomnost viru SARS-Cov-2.
Zaměstnavatel má povinnost do doby předložení negativního výsledku testu zamezit vstupu těchto osob na provozovny a pracoviště po stanovenou dobu.
K době zamezeného vstupu zaměstnance na pracoviště
1. Zaměstnanci nebyla nařízena karanténa a ani nebyl uznán dočasně práceneschopným
Zaměstnavatel se může se zaměstnancem dohodnout na výkonu práce z domova (pokud to povaha práce umožňuje), čerpání dovolené nebo jiném řešení, například změně harmonogramu rozvržení směn. Pokud však k této dohodě nedojde, je třeba zameškanou dobu vyhodnotit jako omluvenou nepřítomnost zaměstnance v práci z důvodu jiné důležité osobní překážky v práci na straně zaměstnance ve smyslu § 199 odst. 1 zákoníku práce (s výjimkou pracovních cest – viz níže). Zaměstnanci v tomto případě nevzniká právo na náhradu mzdy nebo platu, ledaže se zaměstnavatel odchýlí od zákona ve prospěch zaměstnance a náhradu poskytne. Pokud však překážka v práci (nemožnost vykonávat práci) nastala v důsledku vyslání zaměstnance na pracovní cestu, jedná…