Obdrželi jste sms zprávu o tom, že máte dluh na zdravotním pojištění? Pokud ano, podívejte se na to, co to znamená.
SMS zpráva o dluhu na zdravotním pojištění znamená, že má klient vůči VZP neuhrazené závazky, které je nutné co nejdříve vyrovnat. Zpráva je součástí tzv. měkkého vymáhání, kdy VZP informuje své klienty o dlužných částkách a dává jim možnost řešit situaci dobrovolně, bez zahájení právních kroků. Doporučujeme proto na takovou výzvu reagovat včas, aby nedošlo k navýšení dluhu o úroky z prodlení či další sankce.
Co je to měkké vymáhání a jak probíhá?
Měkké vymáhání je první fáze procesu vymáhání dluhu, kdy se zdravotní pojišťovna snaží informovat dlužníka o existujícím nedoplatku a dát mu prostor dluh dobrovolně uhradit. Tento přístup je šetrnější, protože nevyužívá tvrdých právních prostředků, jako je exekuce nebo soudní řízení. Zdravotní pojišťovna posílá upomínky nejen formou SMS, ale také prostřednictvím e-mailu, datové schránky nebo dopisu, kde klienta upozorňuje na dlužnou částku a stanoví termín splatnosti. V určitých případech se VZP pokouší dlužníka kontaktovat i telefonicky, aby se předešlo dalším právním krokům.
Koho se nejčastěji měkké vymáhání týká?
Nejčastěji k dluhu na zdravotním pojištění dochází u osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), které neplatí včas nastavené zálohy, nebo u osob, které ztratily zaměstnání a nejsou přihlášeny na úřadu práce. Dalšími častými případy jsou například studenti, kteří po ukončení studia nejsou zařazeni v kategorii státních pojištěnců a nehradí si platby zdravotního pojištění, nebo také zaměstnavatelé, kteří za své zaměstnance neodvádějí zdravotní pojištění.
Zároveň je nutné upozornit na…