Česká správa sociálního zabezpečení upozorňuje zaměstnavatele na časté chyby při využívání digitálních služeb a zasílání formulářů v rámci eDávek. Podívejme se, kde se nejčastěji chybuje.
Zbytečné předávání formulářů zaměstnanců
Zaměstnavatelé opakovaně zasílají na správy sociálního zabezpečení vzorová oznámení, která jim zaměstnanci předávají. Tyto formuláře se nezasílají ani jako příloha k formuláři Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku. Jedná se pouze o vzory formulářů ze stránek ČSSZ, které jsou určeny pro případné využití k vnitřní potřebě zaměstnavatelů.
Chyby při využívání elektronických služeb
U ošetřovného při ověřování údajů potvrzených lékařem zaměstnavatelé zadávají informace o zaměstnanci místo údajů o ošetřované osobě (např. místo rodného čísla nemocného dítěte zadávají rodné číslo zaměstnance). Správně je třeba uvést jak identifikátor (číslo rozhodnutí), tak i údaje o ošetřované osobě.
Dále zaměstnavatelé očekávají automatické notifikace o vystavení ošetřovného, podobně jako
u eNeschopenky. U ošetřovného je však nutné nejprve odeslat dotaz ke konkrétnímu identifikátoru
a ošetřované osobě. Ověření lze provést prostřednictvím SW nebo služby na ePortálu ČSSZ: Přehled podání k dávkám nemocenského pojištění.
Proč není u ošetřovného možné poskytovat stejné služby jako u eNeschopenek?
U eNeschopenky lékař rozhodne, že zaměstnanec je nemocný, a systém automaticky propojí údaje
o zaměstnavateli. U ošetřovného je situace jiná. Nemocný (osoba vyžadující péči) je někdo jiný než zaměstnanec, který o dávku žádá. Proto je nejprve nutné, aby zaměstnavatel zaslal dotaz s identifikátorem (číslem rozhodnutí) a identifikační údaje takové osoby. Až po tomto kroku je možné se přihlásit k odběru následných podání pro konkrétní identifikátor.
Chyby při vyplňování formuláře NEMPRI25 (Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku)
- Chybně vyplněný nebo zcela chybějící identifikátor (pokud ho lékař vystavil, musí ho…