V souvislosti s šířením onemocnění COVID-19 připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí základní doporučení pro zaměstnavatele, která mají přispět k ochraně zdraví zaměstnanců na pracovišti a omezit tak šíření onemocnění.
Základní opatření jsou jasně definovaná: 3R – roušky, ruce, rozestupy.
Kde to z povahy práce je možné, využívejte práci z domova.
Každý zaměstnavatel, každé pracoviště mají svoje individuální podmínky, a tak je třeba podle několika základních pravidel vytvořit jejich konkrétní podobu pro každou firmu samostatně. Nemusí to být nic složitého, ukážeme Vám pár užitečných nápadů. Vždy je efektivnější prevence.
Zásadní tedy je:
- předejít zanesení infekce do prostor zaměstnavatele;
- minimalizovat riziko šíření infekce na pracovišti;
- pomoci svým zaměstnancům, aby se nenakazili mimo pracoviště a chodili do práce zdraví.
Přemýšlíte-li o svých interních opatřeních, uvažujte dlouhodobě a přizpůsobujte opatření vývoji situace. Dobrou pomůckou je představit si sám sebe: Dokážu nosit roušku/respirátor každý den celou pracovní dobu další rok? Nejsou zde tedy opatření, která jsou dlouhodobě udržitelnější?
Velkou pomocí Vám může být i program OiRA (Online Interactive Risk Assessment) - volně dostupná, bezplatná online aplikace pro vyhledávání a hodnocení rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci: https://oiraproject.eu/oira-tools/cz/covid-19/covid19-cz. Aplikace obsahuje modul covid-19, který dává návodný postup, jak řídit rizika ve vztahu k tomuto onemocnění. Aplikace je velmi jednoduchá, instruktážní, reaguje na současnou situaci, na nic ve vztahu ke Covid-19 nezapomíná a funguje tak pro zaměstnavatele trochu jako „check-list“ nebo „to do list“. 1.
Jak předejít zanesení covid-19 do prostor zaměstnavatele
Určete odpovědné osoby, stanovte úkoly a odpovědnosti a vyhraďte prostředky (ať už materiální, či finanční). Spolupracujte s vaším poskytovatelem pracovnělékařských služeb. Stanovte společně nejvíce ohrožené skupiny zaměstnanců a nejvíce rizikové činnosti. Organizujte lidi i práci a tvořte vhodné postupy! Jednání nemusí být nutně osobní, použijte telefony a videokonference.
I ukázka zboží jde udělat nejprve přes videohovor a teprve při vážnějším zájmu zákazníka lze udělat osobní představení.
U přijímacího pohovoru proveďte první kolo online a sejděte se osobně už jen s lidmi, kde vidíte potenciál spolupráce. Pokud je nutné prezenční jednání, realizujte schůzky s co nejmenším počtem současně zúčastněných osob a co největším prostoru. Místem setkání nemusí být nutně zasedací místnosti. Osobní kontakty musí být co nejkratší. Pro setkávání s externími spolupracovníky a zákazníky si vyhraďte zvláštní místo mimo běžné prostory firmy, pokud to jde: použijte část skladu, kam téměř nikdo nechodí, využijte venkovní terasu, nebo pronajměte “kontejner” s kanceláří uvnitř a nechte jej usadit vedle vašeho vchodu. Rozdělit své prostory na ty „pro zaměstnance“ a ty „pro návštěvy“ výrazně pomůže. Poskytovat dezinfekci je nutnost, ale velkou roli hraje i to, kde ji umístíte: postavte ji “do cesty” kdekoliv je šance, že se zákazník něčeho dotkne. Zajistěte, aby i další osoby, které se vyskytují na vašich pracovištích, dostaly potřebné informace ještě před tím, než na ně vstoupí.
Jak minimalizovat šíření nákazy u zaměstnavatele
Zamyslete se nad tím, kde se potkává nejvíce lidí. Už při vstupu do firmy sahají u běžných vchodových dveří všichni na stejnou kliku. Nelze dveře nahradit automatickými? Nebo je prostě v čase, kdy všichni přicházejí na směnu, nechat otevřené? Podobně uvažujte i o dalších společných prostorech, kde je velký pohyb lidí. Minimalizujte jejich potkávání. Přenos…